راهنمای کامل نحوه خرید ویلا در شمال 

راهنمای کامل نحوه خرید ویلا در شمال 

راهنمای خرید ویلا در شمال

شمال ایران به علت طبیعت فوق‌العاده، آب‌وهوای مطبوع و جاذبه‌های گردشگری چشم‌نواز، بسیار مورد توجه افراد بوده و جزو بهترین مناطق برای زندگی و مسافرت به شمار می‌رود. همین موجب شده تا آگهی فروش ویلا در این منطقه بسیار زیاد باشد و سایت‌های مختلف و پیج‌های اینستاگرامی درج شود. همچنین برخی از این آگهی‌ها برای خرید ویلا در شمال شرایط ویژه‌ای همچون خرید اقساطی را پیشنهاد می‌دهند. اما باید توجه داشت که برای خرید چنین ویلایی نباید عجولانه تصمیم گرفت. این مقاله، راهنمای کاملی در رابطه با نحوه خرید ویلا در شمال است و نکات لازم در این رابطه به‌طور کامل بازگو می‌گردد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 

برای خرید ویلا در شمال به چه نکاتی توجه کنیم

برای خرید ویلا در شهرهای شمالی کشور، بهتر است نکاتی که برای خرید ویلا لازم است را لیست کرده و با دقت و حوصله آن‌ها را بررسی نمود. سپس با آگاهی کامل اقدام به خرید کرد. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که برای این کار لازم است، عنوان می‌شود:

1. بررسی نیازها و محدودیت‌ها در زمان خرید ویلا در شمال

قبل از هرگونه اقدامی برای خرید یک ویلا باید نیازهای خود را در رابطه با نوع ویلا مورد بررسی قرار داد تا در نهایت بهترین گزینه متناسب با نیازهای مربوطه خریداری شود. همچنین برخی از محدودیت‌ها نیز وجود دارد که موجب می‌شود امکان خرید برخی ویلاها نباشد، همین امر نشان می‌دهد تا برای خرید به موارد زیر توجه داشت؛

  • در صورتیکه افراد به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت و کسب درآمد هستند، بهتر است ویلا در شهرهای تورسیتی تر خریداری شود, زیرا در شهرهای توریستی بازار خرید و فروش در طول سال رونق بیشتری دارد و همین امر موجب رشد قیمت منطقه و فروش راحت تر ویلای شما در زمان نیاز خواهد بود.
  •  اگر قصد سرمایه گذاری در بخش اجاره ویلا در شمال را دارید پیشنهاد ما خرید ویلاهای کوچک تر است زیرا امکان اجاره ویلاهای کوچک تر در طول سال بیشتر است و بازدهی بیشتری نسبت به ویلاهای بزرگ با اجاره بالاتر دارد.
  • برای خرید ویلای شخصی در یک خانواده کم جمعیت، بهتر است ویلا با متراژ بالا خریداری نشود. یک ویلای جمع و جور با محوطه زیبا می‌تواند بهترین انتخاب برای چنین خانواده‌هایی باشد تا از آب‌وهوا و زیبایی‌های بی‌نظیر شمال و شهرهای شمالی لذت ببرند. 
  • زمانی که خرید ویلا در شمال برای برگزاری جشن‌ها و یا مراسمات انجام می‌شود، بهتر است محوطه ویلا به نسبت ساختمان بزرگتر و زیباتر باشد. 

به طور کلی نوع نیاز به خرید، مهم‌ترین عامل برای خرید ویلا است که باتوجه به آن می‌توان هزینه‌ها را تا حد زیادی مدیریت کرد. 

2. نوع ویلا و موقعیت جغرافیایی آن

مورد دومی که در زمان خرید ویلا در منطقه‌های شمال باید به آن توجه داشت، نوع ویلا و موقعیت جغرافیایی آن است. منظور ما از نوع و موقعیت ویلا, ساحلی یا جنگلی و شهرکی یا مستقل بودن آن است.

بهتر است قبل از خرید، در محل ویلا حاضر شده و موقعیت آن را از هر لحاظ بررسی کرد. در همان ابتدا با آوردن اسم ویلای شمال، افراد به یاد دریا و ساحل می‌افتند ولی برای خرید ویلا گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. به جز ویلاهای ساحلی، می‌توان ویلاهای جنگلی را نیز بررسی کرد. 

این نوع ویلاها در یک منطقه سرسبز و دامنه‌های کوه قرار دارند. البته معمولاً این نوع ویلاها به نسبت ویلاهای ساحلی و ویلاهای شهرکی از مرکز شهر و زندگی شهری دور هستند. این امر موجب می‌شود تا برای خرید روزانه، مسافت زیادی را طی کرد. همچنین ویلاهای ساحلی و نزدیک به دریا، در فصول گرم سال، بسیار هوای داغ و شرجی را به همراه دارد. 

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید یک ویلا در شمال، ویلاهای شهرکی هستند. برخی از این نوع ویلاها در منطقه ساحلی قرار دارند و همین امر موجب قیمت بیشتر آن‌ها می‌شود. ویلاهای شهرکی در نزدیکی شهرها ساخته شده و تراکم جمعیتی آن‌ها بیشتر از سایر نواحی است. با حضور در این ویلاها، دسترسی خوبی به امکانات شهری وجود دارد. البته افراد که بحث امنیت و آرامش و راحتی بیشتر برایشان مد نظر است معمولا ویلاهای شهرکی را انتخاب میکنند و افرادی که به دنبال طبیعت بکرتر و آب و هوای خنک تر هستند, ویلاهای جنگلی را میپسندند.

در زمان نیاز به خدمات درمانی، ویلاهای داخل جنگل می‌توانند دردسرساز باشند و اغلب هیچ مرکز فوریتی پزشکی نزدیکی آن‌ها وجود ندارد. ویلاهای شهرکی از این نظر نیز می‌توانند انتخاب بهتری باشند. با همه این‌ها، هنوز هم افراد زیادی علاقمند به حضور در ویلاهای جنگلی و دوری از زندگی شهری هستند تا سکوت و آرامش را تجربه کنند. به طور کلی، موقعیت جغرافیایی ویلا، نوع آن و همسایگان می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در انتخاب و خرید داشته باشد. در نتیجه باید شرایط را به طور کامل بررسی کرده و باتوجه ایده‌آل‌های ذهنی، نسبت به خرید ویلا در شمال اقدام کرد. 

3. قیمت ویلا و میزان بودجه مورد نظر

قیمت تمام شده ویلا در زمان خرید آن بسیار دارای اهمیت است. در صورتی که ویلا به طور کامل ساخته شده است، باید در رابطه با قیمت و عوامل موثر در آن، با فروشنده صحبت کرد. اما در زمان خرید ویلاهای نیمه ساخت و پیش فروش، باید در رابطه با قیمت تمام شده ویلا با پیمانکار و فروشنده صحبت کرد تا در نهایت قیمت ویلا با بودجه در نظر گرفته شده، مطابقت داشته باشد. البته بهتر است در همان ابتدای کار، به قدرت خرید و میزان بودجه مورد نظر توجه داشت تا ویلاهایی متناسب را بررسی نمود. 

راهنمای خرید ویلا در شمال

برای آگاهی بهتر درباره قیمت ویلاهای یک منطقه می‌توان به سراغ افراد محلی و بومی رفته و همچنین از همسایگان ویلا نیز درباره قیمت ملک و ویلا سوال کرد. باید توجه داشت که سن ویلا و امکانات آن در قیمت بسیار تأثیرگذار بوده و نمی‌توان دو ویلا در همسایگی یکدیگر را یک قیمت در نظر گرفت. 

بنابراین صرفاً با صحبت با همسایه‌ها نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای ویلا تعیین کرد، زیرا ممکن است طراحی داخلی ویلا بسیار لوکس و شکیل باشد و همین عامل موجب افزایش قیمت ویلا نسبت به قیمت ویلای همسایه گردد. البته قیمت ویلای ساخته نشده و زمین را می‌توان باتوجه به قیمت ویلاهای اطراف تخمین زد و همین امر موجب می‌شود تا در زمان معامله، نگرانی کمتری در زمینه گرانی قیمت وجود داشته باشد. 

4. بررسی مدارک مالکیت و نوع سند در زمان خرید ویلا در شمال

از جمله مواردی که خریدارن در زمان خرید ویلا در شمال کشور، دقت کمتری به آن دارند و بعد از خرید قطعی با مشکلات عمده‌ای در رابطه با آن مواجه می‌شوند، نوع سند و مجوزات ویلا است. در شمال بر خلاف شهرهای بزرگ به جز سند رسمی تک برگ, نوع سند دیگری نیز مرسوم است که به سند شورایی یا همان (قولنامه ای) معروف است. سند شورایی در دهیاری روستا و توسط اعضای دهیاری و شورای هر روستا صادر میشود.

باید به این نکته توجه داشت که سند شورایی هیچ مشکلی از نظر قانونی ندارد و صرفا باید به این موضوع در هنگام خرید ویلا با سند شورایی دقت کرد که ملک مورد نظر در طرح هادی آن روستا واقع شده باشد. یا به اصلاح ملک مورد نظر در بافت مسکونی باشد تا بتوانید برای اخذ سند تک برگ آن از طریق اداره ثبت و اسناد اقدام کنید.

شش دانگ بودن سند تک برگ یا مشاع بودن آن نیز از عوامل مهمی است که باید در هنگام خرید ویلاهای شهرکی به آن توجه کرد. بحث مشاع بودن سند معمولا در شهرک ها مرسوم است و به دلیل اینکه زمین های شهرکی متراژهای بالایی دارند و زمین یک سند مادر دارد, بعد از تفکیک به قطعات کوچک تر, هر قطعه دارای سند تک برگ مشاع میشود که مقدار سهم آن از سهم کل موجود مشخص میشود.

سند تک برگ مشاع کاملا قانونی است و از طریق اداره ثبت اسناد صادر میشود.

باید توجه داشت که در زمان خرید ویلاهای پیش فروش که هنوز سند شش دانگ و مدارک مالکیت کامل ندارند، تنها باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت و بیعانه پرداخت کرده و هرگز تا پایان کار و ارائه سند نباید مبلغ کامل ویلا را پرداخت نمود. البته باید توجه داشت که حتی اگر ویلا سند دار هم باشد، باید بررسی کرد که این سند رهن بانک نباشد و هیچ‌گونه وامی از روی آن نگرفته باشند. عدم توجه به این نکته می‌تواند موجب شود که حتی با پرداخت کامل مبلغ ویلا، نتوان انتقال سند انجام داد و مشکلاتی برای سکونت و تملک ویلا به وجود می‌آید. 

تمامی مواردی که در بالا گفته شده در قیمت نهایی یک ویلا تاثیر گذار است و باید به آن در هنگام خرید ویلا در شمال توجه کرد.

5. سنجش خرید اقساطی یا نقد ویلا

خرید اقساطی ویلا در شمال طی سال های گذشته به شدت توسط املاک های منطقه تبلیغات شد و همین موضوع باعث شده اکثر خریداران ویلا به دنبال اقساط بلند مدت و بدون بهره برای خرید باشند. برای این موضوع باید گفت همچنان هم امکان خرید اقساطی ویلا و زمین وجود دارد اما عوامل متعددی در تعداد اقساط تاثیر گذار است.

به طور مثال در منطقه رویان و نوشهر و در کل شهرهای ساحلی به دلیل قیمت بالاتر ملک ها و همچنین متقاضی بیشتر برای این مناطق معمولا امکان خرید اقساط بلند مدت ممکن نیست و مالکلان معمولا اقساط کمتر از ۸ ماه را راحت تر میپذیرند. البته این کلی نیست قیمت ویلا و مقدار پیش پرداخت اولیه نیز در تعداد اقساط تعیین کننده است.

باید در خرید اقساطی ویلا در شمال به این نکته توجه کنید که سند مالکیت بعد از اتمام چک ها به خریدار منتقل خواهد شد.

مراحل ساخت ویلا در شمال

در ادامه مراحل ساخت ویلا که موجب تنوع در سازه‌های ساخته می‌شود، معرفی خواهد شد. البته باید توجه داشت که مراحل ساخت ویلا در جنگل و یا ساخت ویلای ساحلی با یکدیگر تفاوت دارد. اما در ادامه موارد کلی که در تمامی ویلاها رعایت می‌شود، اشاره خواهد شد؛

1. نقشه‌برداری از زمین ویلا

در مرحله اول ساخت ویلا باید از زمینی که ویلا در آن احداث می‌شود، نقشه برداری گردد. این موضوع اهمیت بسیاری دارد زیرا در این صورت شمال، جنوب و طول و عرض زمین مشخص شده و نقشه ویلا نیز متناسب با اقلیم زمین و ابعاد آن طراحی می‌گردد. 

2. طراحی نقشه برای خرید ویلا در شمال

بعد از نقشه برداری مناسب از زمین باید نقشه ویلا طراحی گردد. طراحی نقشه باید متناسب با سلیقه و نظر صاحب ویلا و همچنین نظارت مهندس ناظر انجام شود. بیش از 70 درصد ویلاهای شمال به صورت دوبلکس و 3 خواب طراحی می‌شوند، بدین صورت که یک خواب در طبقه پایین به همراه سرویس بهداشتی و حمام اضافی و دو خواب در طبقه بالا قرار می‌گیرد. اتاق‌خواب‌های طبقه بالا ترجیحاً مستر هستند. 

ویوی تراس شمالی ویلا به سمت دریا و قسمت جنوبی ویلا با دید جنگل و فضای سبز خواهد بود. بعد از اتمام طراحی، مهندس طراح، هزینه‌های ویلا را برآورد کرده و نوع اسکلت، تعداد و مقدار لازم میلگرد و دیگر محاسبات لازم تا پایان ساخت ویلا محاسبه می‌شود. 

3. رنگ‌ریزی و پی‌کنی نقشه ساخت ویلا

بعد از پایان دو مرحله گفته شده، در زمین مورد نظر کارفرما، رنگ‌ریزی و اجرای نقشه توسط مهندس ناظر و عوامل انجام می‌شود. طول و عرض آن در زمین رنگ‌ریزی شده و حدود نقشه مشخص می‌گردد. پی‌کنی ویلا نیز بعد از پایان رنگ‌ریزی انجام خواهد شد. تمامی قسمت‌هایی که رنگ ریخته شده به صورت عمیق کنده می‌شود تا فونداسیون ساختمان بنا شود.

4. اجرای فونداسیون یا کرسی‌چینی، ستون و سقف

برای اجرای فونداسیون یا کرسی‌چینی باید از اسکلت کار یا همان آرماتوربند کمک گرفت. نقشه فونداسیون نیز توسط همین افراد طراحی خواهد شد. بعد از اجرای کامل فونداسیون به سراغ اجرای اسکلت‌ها، ستون‌ها و سقف‌ها رفته و اسکلت کار با نظارت دقیق مهندس، این موارد را اجرا می‌کند. نظارت مهندس بر روی کار اسکلت کار موجب افزایش کیفیت کار شده و هزینه تعمیرات در مرحله نازک‌کاری و دیوارچینی کاهش می‌یابد. 

5. دیوارچینی در مراحل ساخت و خرید ویلا در شمال

بعد از پایان مراحل گفته شده، دیوارچینی ویلا توسط کارگران و استادکاران بنا در بین اسکلت‌ها و ستون‌های ویلا انجام می‌شود. تمامی این فضاهای خالی با آجر و بلوک پر خواهد شد که این مرحله به سفت‌کاری ویلا نیز معروف است. به طور کلی سفت‌کاری شامل دیوارچینی و تقسیمات داخل ویلا می‌شود. تمامی این قسمت‌ها نظیر سالن، سرویس‌ها، اتاق‌ها و آشپزخانه با آجرچینی از یکدیگر جدا خواهند شد. 

6. سربندی ویلا

سربندی ویلا و ساختمان مرحله بعدی بوده که باید توسط جوشکار با نظارت مهندس انجام گیرد. این کار با توجه به نوع شیب سقف ویلا و همچنین جهت این شیب، اجرا شود. اجرای درست و مناسب سربندی، نمای زیبایی به ویلا می‌بخشد. به‌طور مثال سقف‌های شیب‌دار با شیب تند که به نقشه کانادایی معروف است، یکی از زیباترین انواع سقف و سربندی ویلا خواهد بود. 

7. نصب چهارچوب و فرم‌ها، لوله‌کشی و سیم‌کشی

بعد از پایان جوشکاری سقف، مرحله سفت‌کاری کامل شده و مرحله نازک‌کاری آغاز می‌شود. شروع این مرحله با نصب چهارچوب‌ها، فرم‌ها، لوله‌کشی و سیم‌کشی خواهد بود. در ابتدا باید چهارچوب‌ها، پنجره‌ها و فرم‌ها نصب شده و سپس تأسیسات برق‌کشی ویلا مطابق با نقشه طراحی شده انجام می‌شود. لوله‌کشی‌ها و عبور لوله‌های سرد، گرم و شوفاژها نیز باید در سرویس‌ها، آشپزخانه و اتاق‌ها انجام گرفته و کار نیز باید به یک تأسیسات‌کار ماهر سپرده شود. 

8. خرید ویلا در شمال: عایق‌کاری کف و دیوارها

بعد از پایان مرحله نصب چهارچوب، لوله‌کشی و سیم‌کشی، مرحله عایق‌کاری ساختمان فرا می‌رسد. باید آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و کف ویلا کاملاً با ایزوگام عایق‌کاری شود. بعد از پایان عایق‌کاری می‌توان کاشی‌های دیوارهای سرویس و آشپزخانه نصب کرد. همزمان با این مرحله، سقف ویلا به سلیقه کارفرما و صاحب ویلا با استفاده از چوب روس، لمبه، کناف یا سقف کاذب پوشانده می‌شود. 

9. سفید‌کاری دیوارهای ویلا در شمال

مرحله سفیدکاری دیوارهای داخلی و بیرونی ویلا در این مرحله انجام می‌شود. دیوارها توسط بنا با استفاده از مصالحی مانند پودرسنگ و سیمان سفید، سفید می‌شوند. همچنین باید توجه داشت دیوارها قبل از سفید شدن باید با سیمان سیاه تعمیر شوند. 

10. خرید ویلا در شمال: کف‌سازی سالن، اتاق خواب و تراس

کف‌سازی ویلا با استفاده از سرامیک، سنگ، لمینت و یا پارکت انجام می‌شود. انتخاب یکی از مصالح به سلیقه کارفرما بستگی دارد. عموماً افرادی که به دنبال کمتر شدن هزینه‌ها هستند، می‌توانند از سرامیک برای کف‌سازی استفاده کنند. چنانچه افزایش هزینه برای کارفرما و صاحب ویلا مهم نباشد، لمینت و پارکت انتخاب زیباتری هستند.

11. نصبیجات ویلا برای اتمام کار

بعد از پایان یافتن مراحل تعمیر و نوسازی ویلا، به مرحله نصبیجات رسیده و بعد از اتمام کف‌سازی می‌توان شومینه را نصب کرد. همچنین کلید پریزها، چراغ‌ها، لوستر، شیرآلات، توالت فرنگی، توالت ایرانی، روشویی، کمد دیواری و در نهایت کابینت‌ها در جای خود نصب می‌شوند. بعد از نصب این نوع لوازم و تجهیزات، درب و پنجره‌ها و همچنین پنجره‌های داخلی و بیرونی ویلا در جای خود قرار می‌گیرد. نصب پله‌های بیرونی ساختمان ویلا قبل از پایان ساخت و ساز انجام شده و در واقع مرحله یکی مانده به آخر است. 

12. نقاشی ویلا

آخرین مرحله از ساخت و خرید ویلا در شمال، نقاشی ویلا است که به خلاقیت و سلیقه کارفرما بستگی دارد. نقاشی دیوارهای داخلی و بیرونی ویلا مطابق با نظر صاحب ویلا و مدیریت مهندس انجام می‌شود. 

راهنمای خرید ویلا در شمال

ساخت ویلا در شمال چقدر هزینه دارد

عوامل بسیاری در ساخت ویلا و تعیین قیمت آن موثر است. به طور کلی قیمت تمام شده ساخت ویلا به عوامل زیر بستگی دارد؛ 

  • قیمت خرید زمین: خرید زمین در هر منطقه‌ای از شمال کشور متفاوت است و هر منطقه‌ای قیمت مشخص خود را دارند. به طور کلی خرید زمین، کاملاً سلیقه‌ای بوده و به بودجه افراد بستگی دارد. باید توجه داشت هرچه متراژ زمین کوچک‌تر و یا به ساحل و دریا نزدیک‌تر باشد، قیمت بیشتری دارد. 
  • اخذ جوازهای لازم برای ساخت و ساز: برای ساخت ویلا در شمال نیاز به اخذ مجوزهای لازم است. این کار مراحل و پیگیری‌های خاص خود را داشته و در هر شهر و روستایی این مراحل کمی متفاوت خواهد بود. البته بهتر است زمینی برای ساخت و خرید ویلا در شمال انتخاب شود که مجوز ساخت داشته تا در صرف زمان و هزینه صرفه‌جویی گردد.
  • هزینه‌های مربوط به مراحل ساخت ویلا: مراحل ساخت بعد از اخذ مجوز خواهد بود. صفر تا صد ساخت ویلا در قسمت قبلی توضیح داده شد که هر یک از این مراحل هزینه‌های خاص خود را در بر دارند. 
  • هزینه‌های ساخت و ساز و خرید مصالح: قیمت ویلا در شمال نسبت به سایر مناطق کمی متفاوت است و به مواردی از جمله مصالح و متریال انتخابی، نقشه ویلا، ابعاد و اندازه‌های آن، محوطه‌سازی و هزینه‌های جانبی بستگی دارد. همچنین باید توجه داشت که افزایش قیمت ویلا در حال حاضر به افزایش قیمت متریال و مصالح مربوط است. 
  • هزینه‌های جانبی مربوط به ساخت ویلا: هزینه‌های جانبی ساخت ویلا شامل هزینه‌های پنهان و مازاد می‌شود. 


کلمات کلیدی
مطالب مرتبط