نکات مهم و ضروری برای خرید زمین در شمال

نکات مهم و ضروری برای خرید زمین در شمال

مقدمه

بسیاری از مردم گمان می‌کنند خرید زمین در شمال، کار بسیار سختی است. اما از نظر ما این کار ساده است و فقط نیاز به دانش کافی دارد. تشخیص اینکه یک زمین قانونی است یا خیر، می‌تواند برای شما مشکل باشد. شما باید قبل از خرید زمین، مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید تا مالک یک زمین قانونی شوید. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا تمام نکات مرتبط به خرید یک زمین در منطقه شمال کشور را بررسی کنید.

انواع زمین‌ در شمال کشور

وقتی قصد خرید زمین را دارید، دو هدف دارید. یا می‌خواهید آن را به یک ملک همیشگی تبدیل کنید و یا اینکه به‌عنوان یک سرمایه آن را بدون تغییر، نگه دارید و در آینده با قیمت بیشتر بفروشید. گاهی اوقات میخواهید زمین را برای اهداف کشاورزی و مزرعه‌داری خریداری کنید. هر قصدی که دارید باید بدانید که زمین در شما در سه دسته زراعی، باغات و مسکونی قرار می‌گیرد. به این صورت که:

  • زمین زراعی: بخش بزرگی از زمین‌های شمال کشور را زمین‌های زراعی تشکیل می‌دهند. برای این زمین‌ها تا زمانی که وارد بافت مسکونی منطقه خود نشوند نمی‌توان جواز ساخت تهیه کرد و آنها را تغییر کاربری داد. همچنین بالابردن دیوارچینی نیز در این زمین‌ها ممنوع است.
  • زمین باغات: نظارت زمین باغات به عهده منابع طبیعی است. خریدار می‌تواند بعداً اقدام به تغییر کاربری کند. البته تغییر کاربری زمین باغات مشروط به پرداخت جریمه خواهد بود و برای ساخت و ساز باید آن زمین وارد بافت منطقه خود شده باشد تا بتوان تغییر کاربری گرفت.
  • زمین مسکونی: این زمین مختص ساخت آپارتمان و ویلا است و خریدار می‌تواند به‌راحتی جواز کسب تهیه کند. زمین‌های مسکونی کمترین حجم از زمین‌های شمال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

گاهی اوقات هنگام خرید زمین در شمال، با واژه‌های زمین ساحلی و جنگلی مواجه می‌شوید. این زمین‌ها نیز در دسته بالا قرار می‌گیرند. به عبارتی، زمین ساحلی می‌تواند مسکونی یا زراعی باشد. بنابراین در دسته جداگانه قرار نمی‌گیرند.

مروری بر انواع سند زمین شمال

سند زمین در شما به سه نوع شورایی، اصلاحات اراضی و شش دانگ تقسیم می‌شود. برخی از زمین‌هایی که در کشور معامله می‌شوند، سند قطعی ندارند و با اتکا به یک سند قراردادی، بین خریدار و فروشنده معامله می‌شوند. در ادامه هریک از انواع سندهای زمین در شمال را توضیح داده‌ایم.

  • سند شورایی: زمین‌هایی که سند شورایی دارند تحت نظارت شورا و دهیاری است. پس از تأیید سند توسط دهیاری، کد رهگیری و مبایعه‌نامه دریافت می‌کنید. زمین هایی با سند شورایی اغلب کاربری باغی و زراعی دارند و خریدار باید برای دریافت جواز ساخت ابتدا تغییر کاربری را انجام دهد. پس از فراهم نمودن جواز ساخت، موفق به دریافت سند تک‌برگ و شش دانگ برای خانه مسکونی خواهد شد.
  • سند اصلاحات ارضی: قبل از انقلاب اسلامی، برخی از کشاورزان توانستند در برهه‌ای، برای زمین‌های کشاورزی که در آنها فعالیت می‌کردند، سند تهیه کنند. سند این زمین‌های کشاورزی تحت عنوان سند اصلاحات اراضی شناخته می‌شود و کاملاً رسمی است. به این معنا که می‌توان این زمین‌ها را قطعه‌بندی کرد و به فروش رساند.
  • سند شش دانگ: رسمی‌ترین سند در حال حاضر سند شش دانگ است. چنانچه زمینی از سند شش دانگ برخوردار باشد می‌توانید با خیال راحت و اطمینان کامل آن را خریداری کنید. چنین سندی باید در اولویت شما باشد.

 

بیشتر بخوانید : سند شورایی چیست | ملک با سند شورایی بخریم یا نه ؟

ضرورت استعلام سند قبل از خرید زمین در شمال

قبل از خرید زمین در شمال حتماً قبل از آن، در مورد شرایط زمین استعلام دریافت کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که زمین هیچ مشکلی ندارد و کاملاً قانونی است. همچنین باید مطمئن شوید که زمین موردنظر درون بافت قرار دارد. منظور از بافت این است که امکان تغییر کاربری از بافت باغی و زراعی به مسکونی باشد. در غیر این صورت کاربردی نخواهد داشت و شاید سال‌های زیادی طول بکشد تا بتوان برای آنها کاربری ایجاد کرد. شما می‌توانید استعلام را از دهیاری یا فروشنده دریافت کنید.

پس از مشاهده استعلام و اطمینان از کاربری زمین، می‌توانید با خیال راحت قرارداد را امضا کنید و ملک را به طور رسمی به نام خود بزنید. مبایعه‌نامه باید توسط شورا امضا و تایید شود و دارای کد رهگیری و مهر شورا باشد. اگر هنگام خرید زمینی، مهر شورا و کد رهگیری دریافت نکنید، امکان متضرر شدن شما در آینده وجود دارد. چنانچه مراحل مذکور را با اطمینان طی کنید می‌توانید زمینی کاملاً قانونی خریداری کنید. در نهایت اقدام به تهیه سند تک‌برگ کرده و مقدمات احداث ویلا را فراهم می‌کنید.

نکات مهم در مورد خرید زمین در شمال

برای خرید زمین قانونی در شمال کشور باید ۴ گام زیر را سپری کنید:

گام اول

ابتدا باید هدف خود را از خرید زمین مشخص نمایید. آیا زمین را برای سرمایه‌گذاری می‌خرید یا قصد ساخت‌وساز در آن را دارید. همچنین ممکن است قصد شما از خرید زمین، کشاورزی یا باغداری باشد.

گام دوم

موارد زیر را بررسی کنید:

  • تحقیق کنید و اطلاعات کافی در مورد منطقه موردنظر به دست بیاورید.
  • موقعیت جغرافیایی زمین را بررسی کنید و تمام عوامل را در نظر بگیرید.
  • طرح‌های توسعه مرتبط با زمین را بررسی کنید.
  • از نوع کاربری زمین اطمینان حاصل کنید.
  • استعلامات 5 گانه را انجام دهید.
  • مالک واقعی زمین را شناسایی کنید.
  • از طریق افراد مجرب، اطلاعات لازم را در مورد خرید زمین در شمال به دست بیاورید.

گام سوم

موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در مورد قیمت واقعی منطقه تحقیق و تفحص کنید و محدوده زمین موردنظر را مشخص کنید.
  • با فروشنده زمین مذاکره انجام دهید.
  • تمام جوانب را بررسی کنید و با مالک توافق کنید. حواستان باشد چیزی را از قلم نیندازید.

گام چهارم

به موارد زیر دقت کنید:

  • انتخاب مشاور املاک مورد اعتماد
  • عقد قرارداد رسمی بین خریدار و فروشنده
  • بررسی و مرور کلیه استعلامات و مدارک اصلی زمین
  • تنظیم قرارداد مبایعه‌نامه در سربرگ اصلی دفتر املاک رسمی
  • تعیین زمان مشخص برای تسویه‌حساب نهایی و حضور در دفترخانه برای اتمام کار
  • دریافت کد رهگیری از مشاور املاک مورد اعتماد

کلام آخر در مورد خرید زمین در شمال

قبل از اینکه اقدام به خرید زمین قانونی در شمال کنید باید هدف خود را از خرید مشخص کنید. باید مطمئن شوید که زمین کاربری دارد یا خیر. همچنین باید از نوع کاربری زمین نیز اطلاع پیدا کنید. زمین‌های زراعی در حال حاضر با توجه اینکه کمیسیون ماده ۹۹ و ماده ۴ برگزار نمیشود امکان ساخت‌وساز ندارند. 

اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت یعنی حداقل ۲ سال به بالا را دارید می‌توانید زمین‌های خارج از بافت را بخرید. این زمین‌ها ارزان هستند و بعداً امکان کسب سود از طریق فروش آنها را خواهید داشت. اما به‌ هر حال خرید زمین در بافت شهری بهترین گزینه خواهد بود. لطفاً از تجارب خود در زمینه خرید زمین در منطقه شمال کشور بنویسید.



کلمات کلیدی
مطالب مرتبط