موزه لوور پاریس اما اینبار در ایزدشهر

موزه لوور پاریس اما اینبار در ایزدشهر
  • نویسنده آرش احمدیان
  • دسته بندی گردشگری
  • تاریخ انتشار 1 اردیبهشت 1400

بله درست شنیده اید ! موزه گالری دیدی (دیدی سنتر) یکی از بزرگترین مجموعه های هنری کشور که در ایزدشهر ساخته شده است معماری خود را از موزه لوور پاریس الهام گرفته است. این مجموعه زیبا در شهر ایزدشهر مابین شهر محمودآباد و نور قرار گرفته است حاصل عشق و علاقه یک هنردوست واقعی است که کاملا با هزینه شخصی این مجموعه زیبا را بنا نهاده که امروزه از زیباترین و بهترین گالری های شمال کشور و حتی ایران به حساب می آید.

داستان شکل گیری گالری دیدی

شاید از خوش شانسی مردمان مازندران باشد که یک جوان اصفهانی بعد از ورود به دانشگاه نفت جزو ۲۰ نفری باشد که برای ادامه تحصیل به کمپ دانشگاه محمودآباد منتقل می شود و از آن زمان علاقه به مازندران و طبیعت آن در این جوان خوش ذوق شکل میگیرد.

علی توسلی صاحب موزه گالری دیدی تقریبا از سال ۱۳۵۰ حضوری فعال در عرصه هنر ایران داشته و از همان زمان اگر از اثری خوشش آمده آن را خریداری کرده. حاصل این ذوق و علاقه مجموعه ای شده است که بیش از ۶۰۰ اثر را در خود جای داده. توسلی بعد از اتمام جنگ در سال ۵۷ زمینی را در منطقه ایزدشهر خریداری میکند و مجموعه ای شهرکی به نام دلکده را میسازد. البته ناگفته نماند که عمده فعالیت توسلی در حوزه نفت بوده و ساخت و ساز از فعالیت های فرعی او به حساب می آید.

شهرک دلکده ایزدشهر
شهرک دلکده ایزدشهر

شهرک دلکده یک مجموعه ۱۳۰ واحدی ساحلی است

علی توسلی به واسطه فعالیت در حوزه نفتی دائما در حال سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس بود و به کشورهای اروپایی زیادی نیز سفر کرده بود . بازدید از مراکز فرهنگی کشورهای مختلف دنیا و همچنین تداوم رویاها و ایران دوستی اش و علاقه شدیدی که به هنر این مرز و بوم دارد منجر به ساخت مجموعه “دیدی”می شود که همواره در طول زندگی دغدغه شکل گیری آن را داشت.

در این گالری آثاری که طی سال های مختلف توسط آقای توسلی خریداری شده و همچنین آثاری از گالری های دیگر به نمایش گذاشته شده است . بازدید از طبقه اول این مجموعه کاملا رایگان است و برای بازدید از طبقه دوم باید بلیط تهیه کنید که پیشنهاد ما این است حتما از طبقه دوم نیز بازدید داشته باشید.

مجموعه دیدی در سال ۱۳۹۵ با سرمایه گذاری شخصی علی توسلی با هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد در ایزدشهر ساخته شد.

در طراحی و ساخت قسمت ورودی این مجموعه از معماری موزه لوور و برای فضای داخلی از سالن گرن پاله پاریس الهام گرفته شده است . مساحت هر طبقه این سازه ۳۲۰۰ متر و ارتفاع سقف ۶ متری دارد. در روف این مجموعه رستوران و کافه قرار گرفته است که می توانید ساعت ها از فضای آن استفاده کنید و از ویو بینظیر دریا و غروب آفتاب در آنجا لذت ببرید.

لوکیشن : جاده محمودآباد به نور – ایزدشهر – جنب شهرک دلکده

برای گشت و گذار در این مجموعه زیبا حداقل۳ تا ۵ ساعت در نظر داشته باشید تا بتوانید به خوبی از آثار این گالری بازدید بفرمایید.



مطالب مرتبط