کاربری تفریحی توریستی در سند چیست

کاربری تفریحی توریستی در سند چیست

مقدمه

وقتی تصمیم می‌گیرید که زمینی بخرید، یکی از مواردی که باید در ابتدا مدنظر داشته باشید این است که کاربری آن زمین چیست. همچنین باید بدانید که در صورت لزوم می‌توانید کاربری زمین را تغییر دهید یا خیر؟ دانستن این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که اگر قصد تغییر کاربری در نحوه بهره‌برداری از زمین را داشته باشید، ابتدا باید به صورت مجاز کاربری آن را تغییر دهید. با ما همراه باشید تا با کاربری تفریحی توریستی در سند ها آشنا شوید. 

تعریف کاربری زمین و تغییر کاربری آن

برای اینکه با زمین‌های کاربری تفریحی توریستی آشنا شوید، ابتدا باید معنای کاربری زمین و تغییر کاربری زمین را بدانید. کاربری زمین به نوع استفاده انسان از زمین اطلاق می‌شود. زمین‌ها کاربری‌های مختلفی دارند. با توجه به تعریفی که از کاربری زمین ارائه شد، می‌توان گفت وقتی شخص و یا دولت نحوه استفاده و نوع بهره‌برداری از زمینی را تغییر دهد و برای مصارف دیگری استفاده کند، در واقع کاربری آن را تغییر داده است. مثلاً اگر در زمین زراعی به ساخت ویلا و یا ملک تجاری اقدام کند، بدین ترتیب کاربری و نحوه بهره‌برداری از این زمین را از کشاورزی به مسکونی یا تجاری تغییر داده است.

نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که تغییر کاربری زمین بر اکوسیستم، منابع طبیعی و محیط زیست تأثیر زیادی دارد. به همین دلیل، دولت‌ها قوانینی را برای کاربری زمین و داشتن مجوز برای تغییر کاربری تفریحی توریستی در سند ها ارائه کرده‌اند. قانون گذاران برای زمین‌ها کاربری‌های مختلفی پیش‌بینی کرده و هر گونه تغییر کاربری برای زمین‌های مسکونی و زراعی را نیازمند اجازه از مراجع ذی‌صلاح و دریافت مجوز می‌دانند.

انواع مختلف کاربری زمین

به طور کلی، شش نوع اصلی استفاده از زمین یا دسته بندی وجود دارد که انسان‌ها از زمین برای آن‌ها استفاده می‌کنند. کاربری اراضی عمدتاً در شش دسته اصلی شامل کشاورزی، مسکونی، تفریحی توریستی، تجاری، صنعتی و حمل و نقل قرار می‌گیرد. دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که نوع کاربری زمین را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد  چگونه می‌توان از آن زمین بهره برداری کرد.

کاربری تفریحی توریستی چیست

زمین‌های تفریحی توریستی به زمین‌هایی گفته می‌شود که به جای فعالیت‌های کاربردی یا تجاری برای اهداف تفریحی یا گردشگری استفاده می‌شود. فعالیت‌های تفریحی که شامل بازی، ورزش، کمپینگ، تور، قایق سواری، پیاده‌روی، شکار و بسیاری دیگر می‌شوند. بسیاری از فعالیت‌های تفریحی مستلزم زمین‌هایی با کاربری زمین‌های تفریحی برای اعطای دسترسی عمومی در جهت اهداف تفریحی هستند. این زمین ممکن است بسته به هدف زمین و نوع فعالیت‌های تفریحی که زمین پشتیبانی می‌کند، توسعه یافته یا توسعه نیافته باشد. همه کشورها قوانینی را برای استفاده از زمین‌های به صورت تفریحی تدوین کرده‌اند که مالکان زمین را تشویق می‌کند تا اجازه استفاده از زمین خود را برای اهداف تفریحی بدهند. 

بیشتر بخوانید : کاربری زراعی چیست

کاربری تفریحی توریستی به چه مواردی اشاره دارد؟

تقریباً در هر شهر سالن‌های سینما، سالن‌های بولینگ و پارک‌های محلی را خواهید دید. برخی از آن‌ها رایگان هستند در حالی که برخی دیگر مجوز دارند. وجه مشترک همه این‌ها این است که همه آن‌ها در زمین‌هایی با کاربری تفریحی بنا شده‌اند. هر شهر تصمیم گرفته است که ساکنانش در چه مناطقی زندگی کنند، در آن کار کنند و در آن بازی کنند. بنابراین به مناطقی که مردم می‌توانند در آن بازی کنند، زمین کاربری تفریحی توریستی می‌گویند و هر شهر مشخص کرده است که از چه مناطقی می‌توان برای این منظور استفاده کرد. 

کاربری تفریحی توریستی در سند ها ممکن است دارای فضایی  باشند که برای افراد فراهم شده تا بتوانند در فعالیت‌های تفریحی گرد هم آیند. در این موارد، زمین ممکن است توسط یک سازمان انتفاعی یا غیرانتفاعی برای تاسیس موسسه خریداری شود. برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • یک سالن بولینگ
  • زمین‌های بسکتبال, والیبال و …
  • باغ وحش‌ها
  • امکانات صخره نوردی سرپوشیده
  • تئاترها
  • موزه‌ها

دریاچه شهرک دشت نور

زمین‌های تفریحی نیز ممکن است توسعه نیافته رها شود تا فضایی برای مشارکت افراد در فعالیت‌های تفریحی در فضای باز فراهم شود. در این موارد، زمین ممکن است متعلق به مالکان خصوصی باشد که اجازه می‌دهند فعالیت‌های تفریحی در زمین انجام شود. در عین حال، مالک مالکیت خود را حفظ می‌کند یا زمین ممکن است متعلق به یک شهر، ایالت یا دولت ملی باشد و برای استفاده عمومی تعیین شود. این مناطق می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زمین‌های شکار
  • مناطق ماهیگیری
  • پارک‌ها
  • سواحل
  • اردوگاه‌های تفریحی توریستی

کاربری تفریحی توریستی در سند ها 

کاربری زمین از لحاظ ماهیتش یک ویژگی خاص اقتصادی دارد. فعالیت‌های انسانی، مانند تولید، مصرف، سرمایه‌گذاری، تفریح ومستلزم استفاده از فضای جغرافیای است. موضوع کاربری زمین در مقاصد تفریحی توریستی، از موضوع‌های کلیدی محسوب می‌شود. رشد فعالیت‌های گردشگری، رشد ساخت و ساز مجتمع های تفریحی و رفاهی و سازه‌های تفریحی توریستی را به همراه دارد. این تغییرات گسترده و گسترش تقاضای روزافزون در این زمینه، باعث تغییر کاربری گسترده اراضی در حوزه تفریحی و توریستی شده است. شناخت وضعیت و شرایط تملک زمین به خصوص در حوزه تفریحی توریستی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران و یا خریداران این زمین‌هاست. زیرا که داشتن زمین با کاربری تفریحی توریستی در سند ها، نیازمند زمین نسبتاً وسیعی است و سرمایه‌گذاری و شروع ساخت و ساز منجر به تحول قابل توجهی در زمین‌های منطقه و قیمت زمین‌ها می‌شود. 

زمین‌های زراعی و باغی، بیشتر مشمول تغییرات کاربری زمین و به صورت تفریحی و توریستی می‌شوند. بسیاری از زمین‌داران به گردشگری تمایل نشان می‌دهند و دلیل‌شان سود زیادی است که از این صنعت به دست می‌آید. همچنین روستاها وقتی مقصد گردشگری قرار می‌گیرند، به دلیل رفع نیاز گردشگران و همچنین توسعه اقتصادی روستا، برخی زمین‌های زراعی و باغات و کشاورزی به گردشگری تغییر کاربری می‌دهند.

راه‌های تغییر کاربری تفریحی توریستی در سند ها

در واقع فقط روستاها نیستند که کاربری تفریحی توریستی در آن‌ها رونق یافته است. بلکه کلان‌شهرها هم برای رفع نیازهای مردم و مسافران نیازمند زمین‌های با کاربری گردشگری هستند. ساخت مکان‌های جذاب و دیدنی، تفریحی و توریستی، ساخت فروشگاه‌های بزرگ، اقامتگاه‌ها در حوزه کاربری تفریحی توریستی قرار می‌گیرند. این مکان‌ها علاوه بر ارائه خدمات به توریستان و مسافران، برای استفاده ساکنان شهر هم ساخته می‌شوند. کاربری‌های گردشگری از جمله مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین بخش‌های مدیریت شهری به حساب می‌آید و باید برنامه‌ریزی دقیق برای این‌گونه کاربری‌ها انجام شود. 

دو راه وجود دارد که مالکان از طریق آن می‌توانند نسبت به تغییر کاربری زمین ملک خود به کاربری تفریحی توریستی اقدام کنند. یکی از طریق تخریب و یا نوسازی بنا، دومی از طریق درخواست مجوز از کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی.

قوانین مربوط به کاربری زمین‌های گردشگری و تفریحی توریستی

در ابتدا انواع زمین مناسب برای کاربری تفریحی توریستی در سند ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

زمین‌های شهری: این زمین‌ها در محدوده قانونی و استحفاظی شهرها قرار گرفته‌اند.

زمین‌های موات شهری: به زمین‌هایی گفته می‌شود که سابقه عمران و احیا نداشتند.

زمین‌های جنگلی: زمین‌هایی که در آن آثار وجود جنگل و درختان جنگلی وجود داشته باشد. زمین‌هایی که در آن‌ها به صورت خود روی درختان جنگلی وجود داشته باشند.

مراتع غیر مشجر: زمین‌های مسطح مثل کوه و دامنه کوه، که پوشش از نباتات علوفه‌ای در آن روییده باشد.

مرتع مشجر: به مرتعی که درختان خود رو در آن وجود داشته باشد مشجر می‌گویند. 

سازمان توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی، بر اساس ماده 6 قانون خود، شهرداری‌ها و سازمان جنگل‌داری و مرتع‌داری و سازمان زمین شهری را موظف کرده است تا با قیمت منطقه‌ای زمین مورد نیاز برای ساخت تاسیسات گردشگری را در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین میراث فرهنگی و گردشگری کشور، در جهت توسعه گردشگری و افزایش توریست، در مناطق مستعد کشور و مناطق کمتر توسعه یافته به منظور قرار گرفتن در قطب گردشگری، به متقاضیان و سازمان‌های غیردولتی اجازه تاسیس مناطق تفریحی توریستی داده است.

بیشتر بخوانید :  کاربری باغی چیست

شهرک دشت نور

شهرک های ساخته شده در شمال با کاربری تفریحی توریستی

اگر شما هم قصد خرید زمین یا ویلا در شمال را داشته اید قطعا با مواردی روبرو شده اید که کاربری زمین در سند تفریحی توریستی قید شده است. در واقع قانون گذار به مالکین این زمین ها مجوز ساخت کلی و به شرط احداث مراکز رفاهی برای عموم داده است. به طور مثال میتوانیم به شهرک نمک آبرود اشاره کنیم که یک مجموعه بزرگ تفریحی توریستی است و بخشی از شهرک نیز به ویلاسازی و آپارتمان سازی اختصاص داده شده است. یا شهرک دشت نور که دارای امکانات تفریحی تورستی بسیار عالی برای استفاده عموم است و همچنین دارای فاز های متعدد ویلایی و آپارتمانی.

سخن آخر در مورد کاربری تفریحی توریستی در سند ها

بهترین ارزیابی‌های موجود از روندهای آتی نشان می‌دهد که تغییرات بلندمدت درآمد و زمان مصرفی، همراه با تغییرات اجتماعی و جمعیتی، احتمالاً به تقاضای پایدار و فزاینده برای گردشگری و تفریح کمک می‌کند. کشوری که خواهان گسترش صنعت گردشگری و توریستی در شهر و روستاهای خود باشد، باید نگرش متفاوتی در مورد کاربری زمین‌های تفریحی توریستی داشته باشد.

همچنین میتوانید برای مشاوره بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربری زمین ها, با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.



مطالب مرتبط