کاربری باغی چیست؟

کاربری باغی چیست؟

یکی از نکات مهمی که اکثر افراد پیش از خرید زمین یا ویلا توجه بسیاری نسبت به آن دارند، کاربری آن است. کاربری زمین یا ویلا در اصل تعیین کننده این موضوع است که شما چه استفاده‌هایی می‌توانید از زمین مورد نظر خود داشته باشید. در شمال کشور کاربری‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها همچون کاربری باغی بسیار مرسوم هستند و دلیل این موضوع قرار‌گیری شمال در منطقه‌ای پر از جنگل و باغ است. یکی از دلایلی که سبب شده بسیاری از افراد به خرید ویلا و زمین در شمال روی بیاورند، همین تنوعی است که در کاربری‌های خود دارد. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره کاربری‌های زمین صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید با این موضوع کامل آشنا شوید.

مفهوم کاربری زمین| کاربری باغی

بر اساس قانونی که در کشور ما وجود دارد، برای هر زمینی به نسبت نوع پراکندگی و موقعیت مکانی آن کاربری متفاوتی تعیین می‌شود. برای تعیین این کاربری کارشناسان این حوزه باید زمین را به دقت بررسی کنند و نکات مهم و تخصصی را در نظر بگیرند. 

وقتی مکانی را برای خرید زمین انتخاب می‌کنیم، آنجا دارای سندی است که نوع سند مشخص می‌کند، کاربری این زمین به چه صورت است. برخی کاربری مسکونی دارند، برخی جنگلی و برخی هم فاقد کاربری هستند. به طور کلی اگر بخواهیم مفهوم کاربری زمین را بیان کنیم می‌توان گفت به روش استفاده انسان از زمین گفته می‌شود. در واقع این کاربری زمین است که تعیین می‌کند، چطور با آن برخورد کنید. با توجه به این که برای هر زمین به نسبت موقعیت آن این مورد را تعیین می‌کنند، افراد باید با شرایط متناسب با آن کاربری کنار بیایند.

کاربری باغی چیست

چرایی تعیین کاربری برای زمین‌ها

همانطور که می‌دانید، ساخت و ساز غیر‌قانونی خصوصا در مناطقی همچون شمال کشور بسیار افزایش پیدا کرده است. با وجود قوانین زیادی که برای زمین‌های این منطقه وضع شده، وقوع چنین مسائلی ناراحت کننده بود. یکی از مواردی که برای جلوگیری از امور غیر‌قانونی وضع شده، همین کاربری زمین‌هاست. به عنوان مثال وقتی زمین کاربری باغی دارد، همانطور که از نامش مشخص است، زمینی باغ‌دار است که درختان میوه در آن وجود دارد. 

حال که زمین با توجه به کاربریش شرایطی را دارد باید طبق قانون و با توجه به ویژگی‌هایی که این زمین دارد به آن‌ شرایط احترام گذاشت. یکی از مهم‌ترین این شرایط این است که امکان ساخت ویلا در زمین دارای کاربری باغی وجود ندارد؛ این مورد برای کاربری جنگلی جلگه‌ای نیز صدق می‌کند البته این برای زمانی است که زمین وارد بافت یا همان طرح هادی نشده باشد چون اگر همین زمین ها با این کاربری ها وارد بافت شده باشد امکان تغییر کاربری برای آنها وجود دارد و به صورت کاملا قانونی میتوان در این زمین ها شروع به ساخت ویلا کنید.

انواع کاربری‌های زمین در شمال 

در شمال کشور به سبب تنوع زمین‌ها، انواع مختلفی از کاربری‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار مرسوم و پر‌کاربرد هستند و زمین‌هایی که دارای این نوع کاربری‌ها هستند، معمولا تعدادشان بیشتر است. در ادامه قصد داریم شما را با برخی از این کاربری‌ها آشنا کنیم:

کاربری مسکونی

یکی از پر‌طرفدار‌ترین کاربری‌هایی که وجود دارد و بیشتر افراد دلشان آن را می‌خواهد این است که زمین‌های دارای این کاربری را خریداری کنند. این کاربری همانطور که از نامش مشخص است برای زمین‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای سکونت مناسب هستند و امکان ساخت و ساز انجام دادن در آن‌ها وجود دارد.

کاربری تجاری

اگر قصد دارید، رستوران یا مغازه افتتاح کنید، بهترین انتخاب برای شما زمینی است که دارای کاربری تجاری باشد. کاربری تجاری بر خلاف کاربری باغی برای امور مربوط به تجارت و خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور کلی مکانی که دارای چنین کاربری است برای راه‌اندازی کسب و کار مناسب است و دارای شرایط مورد نیاز برای تجارت است. از مهم‌ترین شرایطی که این زمین‌ها دارد، امکان نصب تابلو مورد نظر خود و دارا بودن حق سر‌قفلی است.

کاربری حمل و نقل

این نوع کاربری جزو کاربری‌های مهم به حساب می‌آید که وجود آن لازم است و قطعا در هر منطقه‌ای زمین‌هایی باید به حمل و نقل اختصاص داده شوند. این زمین‌ها همانطور که از نامشان مشخص است، برای امور حمل و نقل کاربرد دارند. در واقع مواردی همچون فرودگاه، راه آهن، ایستگاه مترو، پایانه‌ها وهمه و همه امور حمل و نقلی هستند که از چنین زمین‌هایی می‌توان برای تاسیس این مکان‌ها بهره برد. 

کاربری کشاورزی | کاربری باغی

کاربری کشاورزی به دو دسته تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها باغی و دیگری زراعی است. در نتیجه کاربری که در این مطلب قصد داریم به شکل کامل‌تری به آن بپردازیم، یکی از زیر شاخه‌های این کاربری محسوب می‌شود. 

اگر بخواهیم درباره کاربری زراعی صحبت کنیم باید بگوییم که این نوع زمین‌ها، زمین‌هایی هستند که بازدهی فوق العاده‌ای برای کشت محصولاتی همچون برنج و گندم دارند. اما کاربری باغی برای مواردی استفاده می‌شود که شما امکان حصار‌کشی و کاشت درختان مختلف برای زمین خود را داشته باشید.

کاربری معدن

یکی از کاربری‌هایی که برای یافتن آن باید تحقیقات زیادی روی زمین‌ها صورت بگیرد، کاربری معدن است. این کاربری اهمیت بسیار زیادی دارد و جزو مهم‌ترین و با‌ارزش‌ترین کاربری‌های موجود به حساب می‌آید. برای تعیین این کاربری کارشناسان باید روی زمین تحقیقات انجام دهند تا بتوانند به وجود معدن در زمین پی ببرند. این معدن می‌تواند شامل فلزات و سنگ‌های قیمتی یا هر چیز دیگری که حائز اهمیت است، باشد. 

اگر زمینی داشته باشید که کاربری آن چیزی غیر از کاربری معدن باشد و سپس پی ببرید که در زمین شما چنین ذخایری وجود دارد، می‌توانید اقدام کنید و کاربری زمین خود را به کاربری معدن تغییر دهید. تنها در این صورت است که امکان استخراج منابع درون معدن وجود دارد.

نکته دیگری که باید درباره این نوع کاربری بدانید این است که اگر زمینی را پیدا کنید که مالکی ندارد و در آن معدن وجود دارد، می‌توانید مالک آن زمین شوید.

کاربری صنعتی

بر طبق قانون زمین‌هایی مشمول چنین کاربری می‌شوند که خارج از شهر قرار داشته باشند چرا که این زمین‌ها برای ساخت کارخانجات، کارگاه‌ها، تولیدی‌ها ومناسب هستند. همانطور که می‌دانید کارخانه‌ها نمی‌توانند درون شهر قرار بگیرند، در نتیجه زمین‌هایی که در شهر هستند مشمول دریافت چنین کاربری نمی‌شوند.

کاربری‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاربری تجهیزات شهری
  • کاربری پارکینگ
  • کاربری فرهنگی و مذهبی
  • کاربری خدمات شهری
  • کاربری فضای سبز
  • کاربری ورزشی
  • کاربری آموزشی
  • کاربری جنگلی جلگه‌ای
  • کاربری مختلط
  • فاقد کاربری

کاربری جنگلی جلگه ای چیست

کاربری باغی چیست؟

یکی از کاربری‌های دیگری که برای زمین‌ها خصوصا زمین‌های منطقه شمال کشور وجود دارد، کاربری باغی است که در این مطلب می‌خواهیم بیشتر با آن آشنا شویم.

یکی از کاربری‌هایی که در مناطقی همچون شمال به وفور یافت می‌شود، این نوع کاربری است. همانطور که در قسمت انواع کاربری‌ها توضیح دادیم این کاربری جزو زیر شاخه‌های کاربری کشاورزی محسوب می‌شود. به طور کلی زمینی که کاربری آن کشاورزی باشد مربوط به فعالیت‌های زراعی و کشت و کار است و ساخت ویلا و کارخانه در آن مجاز نیست. زمینی که بافت آن باغی باشد نیز اجازه ساخت ویلا در آن وجود ندارد اما همانطور که در بالا توضیح دادیم نمی‌توان گفت این کار غیر‌ممکن است.

اگر بخواهیم تعریفی برای کاربری زمین با بافت باغی ارائه دهیم، می‌توان گفت کاربری است که برای زمین‌هایی که مناسب برای کاشت و پرورش درختان مختلف هستند و امکان حصار‌کشی در اطراف آن وجود دارد، در نظر گرفته میشود. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان کاربری چنین زمینهایی را تغییر داد.

تغییر کاربری زمین از باغی به مسکونی

برای تغییر کاربری زمین از باغی به مسکونی به منظور اخذ مجوز برای ساخت و ساز، راه‌های مختلفی وجود دارد. همانطور که می‌دانید بسیاری از افراد در شمال کشور چنین زمین‌هایی را خریداری می‌کنند و می‌خواهند در آن ساخت و ساز انجام دهند اما نمی‌دانند باید چه مراحلی را طی کنند.

به طور کلی دو راه برای تغییر کاربری از باغی به مسکونی وجود دارد که بسته به نظر خودتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. یکی از این روش‌ها این است که شما بدون مجوز ویلا یا خانه‌ای را در زمین خود بسازید و سپس جریمه‌ای را بپردازید و برای تغییر کاربری باغی به مسکونی و اخذ مجوز اقدام نمایید. روش دوم این است که شما از روش قانونی پیش بروید؛ یعنی باید به جهاد کشاورزی با مدارک زمین خود مراجعه کرده و نسبت به تغییر کاربری خود اقدام کنید. زمانی که کاربری خود را از باغی به مسکونی تغییر دهید، می‌توانید به راحتی با اخذ مجوز از نهاد‌های مربوطه در آن زمین ساخت و ساز انجام دهید و دیگر به مشکلی بر‌نخواهید خورد. البته این موضوع را حتما مد نظر قرار دهید که پیش شرط همه این کارها این است که زمین وارد طرح هادی روستا یا همان به اصلاح بافت شده باشد.

با توجه به این موضوع اگر قصد دارید زمینی با کاربریباغی خریداری کنید، نگران نباشید که نمی‌توانید در آن ساخت و ساز انجام دهید چرا که با استفاده از این دو روش می‌توان مجوز این کار را اخذ کرد.

بیشتر بخوانید : نکات مهم و ضروری برای خرید زمین در شمال

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با کاربری زمین‌ها خصوصا زمین‌های باغی آشنا کنیم تا بتوانید هنگام خرید زمین و ویلا در شمال انتخاب درستی داشته باشید. امیدواریم با این مطلب توانسته باشیم سوالات شما درباره را این موضوع را پاسخ دهیم و گامی در جهت پیشرفت شده برداشته باشیم. چنانچه سوالی در ارتباط با این موضوع دارید، با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.



مطالب مرتبط